Tänk vad
kul det är att få nostalgitrippar.
Tänk att
det var över 150 personer som ville (?) återuppleva
sin
skolgång.
På
skolans dag i Finneby skola fick vi vara med om en gammaldags
skoldag, kanske från slutet av 1940-talet. Teaterföreningen Tovåsen
gjorde en härlig buskis där inslagen var fyndiga men hade
verklighetsbaserad underton.
Fröken
ringde in, eleverna ställde upp och marscherade in under frökens
ledning.
Dagen till ära hade skolinspektören kommit till Finneby skola för
att se
om eleverna hade lärt sig något under året.
Eva, en
av flickorna, skulle naturligtvis fjäska för fröken och kom med ett
paket från mamma. ”Bara inte fröken får fläskläpp när hon öppnar
paketet,
för mamma sa att den här fläskbiten ska väl falla fröken på läppen.”
Morgonbön med psalmsång och bön var dagligt inslag i skoldagen förr
och även nu klingade psalmen ”Din klara sol” och efter bönen ”Fader
vår” gav fröken order om ”Sitt ner”.
(Under
hela skoldagen, förr i tiden liksom denna gång, skulle eleverna resa
sig upp vid sidan av bänken när de svarade.)
Minst en
dag i veckan fick eleverna en psalmvers att lära sig utantill i
läxa. Det kunde väl gå
si och så men Börje kunde sin psalmvers till frökens och
inspektörens stora glädje. Inspektören påpekade det viktiga i att
lära sig utantill.
Så blev
det förhör i olika ämnen.
I
kristendomskunskap
så klarade Sonja att räkna upp ”Jakobs söner” felfritt, men att Gud
fanns hemma på dasset, som Gunilla påstod, kunde inte fröken förstå.
”Joo, när mamma skulle gå på dass i morse så sa hon: Herre Gud
sitter du här.
Stig
visste att man hette Kristus nuförtiden också – Kristus Sjögren.
Geografikunskaperna
var inte så lysande. Att Kårböle var Sveriges mitt kunde Harry
berätta och att de lägsta kasten i Indien arbetade och att
överkasten låg på sängarna visste Gunilla.
Naturlära
var ett ämne som intresserade eleverna. Fåglar som Smilfink och
kaffegök kom på tal och Eva kunde till och med härma kaffegöken, för
det hade hon hört av sin pappa.
Inspektören blev imponerad av den gamla kunskapen om tre olika
sorters fåglar. Spännfõgel, Sjöfõgel och Spõrv, vilket lämpligen
översätts med rovfågel, sjöfågel och sparv (småfågel).
När kons
magar heter – Löpmage, Bladmage, Våmmen, Boren, Roxen och Glan
tyckte nog fröken och inspektören att det skulle passa med
matematik.
Börje
räknade hurtigt upp talen: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, knekt,
dam, kung ess och avbryts av fröken.
Medan
flickorna byter om för blomstertablå fick Harry läsa uppsatsen
”Nyttan med kon” en skolkria av sällan skådat slag.
Flickornas blomstertablå rev ner skratt och applåder. Flickorna
knixade, neg och läste både en och en och i korus.
Naturligtvis stod det
Sång
på
schemat. Ur Stamsångerna sjöng eleverna tillsammans med åskådarna
både ”Vi gå över daggstänka berg” och ”Röda stugor tåga vi förbi”.
Så led
”skoldagen” mot sitt slut och som sig bör blev det bön ”Herre
välsigne oss..” och psalmsång ”Den blomstertid nu kommer”.
Inspektören tackade fröken för dagen och skolåret och gömde väl i
sitt hjärta de udda kunskaper och infall som eleverna kom med under
dagen.
Man kan
ju undra vad han tänkte när Karin berättade att hon fått en liten
syster på morgonen, men att pappa tyckte att det var onödigt mitt i
slåttern.
När
skolbänkar och orgel åter fanns på plats inne i skolsalen kunde den
som ville prova på att skriva välskrivning med bläck och stålstift.
De
flesta som provade hade fått skriva med bläck under sin egen
skolgång.